ذهن،استاد قصه گویی!

وقتی به تکامل انسان فکر کنیم متوجه میشویم که نیاکان ما،در محیطی پر استرس زندگی میکردند،پاسخ اضطراب،بخشی از مکانیسم ذاتی بقا در نظر گرفته میشود. کاملا واضح است اگر این مکانیسم ها،پیامدهای خطرناکی مثل آسیب جسمانی یا روانی داشتند،اصلا اثربخش نبودند.
  درواقع ذهن، استاد قصه گویی است که هیچوقت دست از صحبت برنمیدارد و میخواهد ما را از انجام فعالیتهای روزانه منع کند.
ما نمیتوانیم افکارمان را کنترل کنیم،برخی میگویند به چیزهای مثبت فکر کن،اما خواهیم دید طولی نمیکشد تا افکار منفی مجددا به ذهن شما حمله ور شوند.
 جمله ای که ذهنتان میگوید همیشه یک قضاوت است، که میتوانیم این سه جمله را باخود بگوییم تا متوجه گسلش فکر از خودمان شویم،مثلا:
– ذهن من میگوید،من یک دست و پا چلفتی هستم.
– من متوجه شدم که ذهن من میگوید، یک دست و پا چلفتی هستم .
– من متوجه شدم که داشتم فکر میکردم، من یک دست و پا چلفتی هستم.

کنترل ذهن چیست؟ | تکنیک های کنترل ذهن | راه های کنترل ذهن - حقوق نیوز

 

با انجام چند تمرین، میتوانید از قضاوت خود فاصله بگیرید،فکرتان جایی نمیرود ولی در واقع از قدرتش کم شده و تاثیراتش را از دست میدهد:
  1-استعاره ابرهای درحال گذر   
ابرها بخشی از سیستم خودتنظیمی کره زمین هستند و کنترل کردن آنها امری غیر ممکن و غیرضروری ست. افکار و احساسات شما هم مثل ابرهای آسمان هستندو باید به آنها اجازه دهید در فضای ذهنتان حرکت کنند و بعد از طی مسیر از فضای ذهنتان خارج میشود.
  2-پذیرش
یکی دیگراز کارهایی که میتوان انجام داد پذیرش است.منظور از پذیرش تجربه کردن افکار و احساسات بدون اجتناب از آنهاست،
از لحاظ مفهومی پذیرش به توجه آگاهی  شبیه استولی بطور اختصاصی به سرکوب نگرانی و اندیشناکی و مجزا کردن خود از افکار و باورها نمی پردازد.
3-انجام برنامه پردازشی جدید
_ برنامه قدیم: اگر فکر منفی به ذهنم بیاید باید درباره حوادث احتمالی آنها نگران باشم،وقتی نگرانم باید تمام احتمالات را در نظر بگیرم تا غافلگیر نشوم.
هنگام انجام کارهای جدید باید افکار تهدید کننده را متوقف کنم،بهتر است الکل مصرف کنم،سیگار بکشم و …
_ نسخه جدید: بهتر است نظاره گر افکارم در فضای ذهنم باشم و برروی یک فکر خوب تمرکز کنم.
بهتر است به جستجوی افکار نگران کننده نپردازم و فقط فرایند تفکر را مشاهده کنم .
هنگام انجام کارهای جدید باید به افکارم اجازه دهم مانند جزرومد،طغیان و فروکش کنند.
اجازه میدهم نگرانی تمام ذهنم را اشغال کند تا متوجه شوم که نگرانی به من آسیبی وارد نمیکند و به خودم اجازه تجربیات جدید میدهم.

نوشته شده توسط حانیه حق نگهدار برگرفته از سخنان دکتر فاطمه حسنی

 

مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی آبان ⋙ 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست